donderdag 31 oktober 2019

Mantelzorg waardering

Pleidooi beloning voor zorg Oirschot

Andere manier van waarderen van mantelzorgers in Oirschot.
Donderdag 31 oktober Eindhovens Dagblad pagina 37

De Oirschotse politiek heeft een hartstochtelijk pleidooi gehouden voor het in stand houden van de mantelzorgwaardering. In de begroting werd geopperd om daarop te bezuinigen, maar wethouder Esther Langens liet dinsdagavond in de raadsvergadering direct weten dat er geen sprake van is dat die waardering wegvalt.

Elk jaar krijgt een geregistreerd mantelzorger – iemand die onbetaald zorgt biedt aan een naaste – een waardecheque van honderd euro. Het Oirschots college is van plan om die schenking tegen het licht te houden en daar anders mee om te gaan. De gemeente wil meer inzetten op het organiseren van bijeenkomsten waar mantelzorgers bij elkaar komen, vragen kunnen stellen en ervaringen kunnen uitwisselen. Daarnaast blijft er een cadeau bestaan, stelde wethouder Langens. Hoe dat eruit gaat zien, moet nog bepaald worden. ,,We gaan absoluut niet stoppen met de mantelzorgwaardering. We gaan het wel anders inrichten.”

Geregistreerd

Een van de argumenten is dat veel mantelzorgers niet geregistreerd zijn en nu dus ook geen cadeaubon krijgen, terwijl ze net zo goed belangrijk werk verrichten. Die zouden wel uitgenodigd kunnen worden voor de bijeenkomsten.

Sociaal Progressief Oirschot en D66 namen het initiatief voor de motie met het pleidooi voor de mantelzorgwaardering. Uiteindelijk vonden ze raadsbrede steun.