Steun ons en help Nederland vooruit

woensdag 22 april 2020

Oirschotsedijk: geen brug te ver!

 

De Oirschotse raad wil de Oirschotsedijk/Eindhovensedijk openhouden en laat in 2017 onderzoeken wat daarvoor nodig is. Resultaat van het onderzoek: een nieuwe brug over het Beatrix-kanaal die het hedendaagse autoverkeer kan verwerken én medewerking van Eindhoven om het bestemmingsplan aan te passen. Uiteindelijk beslist de raad vanwege de hoge kosten en het gedoe met Eindhoven om het toch maar niet te doen. Maar nu blijkt er vlak naast de verouderde brug met het oog op de toekomst alvast een 5-baans brug te worden aangelegd… die ook nog eens doodlopend is(!). Een klap in het gezicht van de tegenstanders van de afsluiting; een nieuwe brug kon dus wél!

In het proces rond de afsluiting van de Eindhovense-/Oirschotsedijk is de Oirschotse gemeenteraad steeds slecht, laat of niet in zijn geheel geïnformeerd. Begin maart werd pas bij alle Oirschotse partijen voor het eerst duidelijk dat de fysieke autoverbinding (groene lijn) op punt 1 zou worden doorgeknipt, en niet op punt 2 (zie kaartje). Verbazingwekkender is de ontdekking dat bij punt 3, niet ver van de oude brug, een nieuwe 5-baans brug gaat worden gebouwd… en dat deze doodlopend is…!

Op de plannen kunnen we zien dat de nieuwe brug in het verlengde van de Landsardseweg ligt en dat er 4 rijbanen en een dubbel fietspad zijn gepland. Van een ambtenaar kregen we te horen dat de brug in eerste instantie niet gaat worden gebruikt, maar met het oog op de toekomst alvast wordt aangelegd omdat er nu budget beschikbaar is. De weg over de brug loopt dus voorlopig dood.

Tegenstanders van het afsluiten van de efficiënte verbinding naar Eindhoven interpreteren de nieuwe brug vlak naast de oude als een klap in het gezicht. Graag hadden zij de dijken opengehouden, met (als het niet anders kon) een nieuwe brug om het verkeer te kunnen dragen.

Als Sociaal Progressief Oirschot, D’66 en VVD willen we dat de onderste steen boven komt want de opdracht van de Oirschotse raad uit 2017 was helder;
“Hef de huidige verbinding tussen Oirschot en Eindhoven over de Oirschotsedijk/Eindhovensedijk pas op als de A58 verbreed is”
Waarom is er zo afgeweken van de koers die de raad heeft uitgezet terwijl er in het gebied zo royaal met bruggen en tunnels gesmeten wordt? Waarom kan er voor Oirschot geen brug vanaf en zijn de Oirschotse belangen zo ondergesneeuwd?

Wordt vervolgd.

Erik Strijbos – Sociaal Progressief Oirschot
Harry Sauer – D’66 Oirschot
Ad van de Sande – VVD Oirschot