Sociaal = samen oud kunnen worden

Dwing ouderen niet om te scheiden!

Met z’n allen hebben we  ervoor gekozen ouderen zo lang mogelijk in hun eigen thuissituatie te houden. Dat is voor hen een vertrouwde omgeving waarvan zij doorgaans niet graag afscheid willen nemen. Tegelijk zien we dat de mogelijkheden van mantelzorg onder druk zijn komen te staan.

De rekening komt later.

Ook vanuit een kostenoogpunt wordt gestimuleerd om zolang mogelijk in de eigen thuisomgeving te blijven.  Alleen wordt vergeten dat een hele dure rekening later komt. Op een dag komt het moment dat bij een ouderpaar één of misschien beiden verzorging nodig hebben die niet meer thuis kan plaatsvinden. Wat er vervolgens gebeurt is diep triest. Mensen die al jaren samenwonen raken van elkaar gescheiden.

Onze verzorgingshuizen hebben bijna geen of helemaal geen tweepersoonskamers. Gevolg is dat één persoon wordt geplaatst in het verzorgingstehuis en de ander thuis moet blijven. Of nog gekker, beiden krijgen een aparte kamer in het verzorgingstehuis.

Zo kwam ik met mijn werk een ouder echtpaar tegen. Mevrouw verzorgde haar man al vele jaren thuis in hun eigen huis. Echter mevrouw heeft een ernstige ziekte gekregen en kan daardoor haar man niet meer verzorgen. De man wordt geplaatst in het verzorgingstehuis en mevrouw komt nu dagelijks op visite bij haar eigen man. Zelf heeft ze ook verzorging nodig en het gevolg is dat dit echtpaar op twee verschillende plekken verzorging krijgt. Uit economisch oogpunt is het maar de vraag of dit een goede oplossing is,  maar uit menselijk oogpunt is het natuurlijk diep en diep triest.

Bijna Thuis Huis heeft het wel begrepen.

Zijn echt de laatste dagen aangebroken dan heeft Het Bijna Thuis Huis het wel begrepen: de partners en het gezin worden weer verenigd.  Wat D66 betreft moeten ouderen niet alleen zolang mogelijk thuis blijven, maar ook zolang mogelijk bij elkaar blijven als ze dat zelf wensen.

D66 pleit er daarom voor om meer aanleunwoningen te bouwen, woningen waar zorg bij de hand is en je toch bij elkaar kan blijven. Daarnaast moeten er veel meer tweepersoonskamers komen in onze verzorgingstehuizen.

In Oirschot mogen we ons gelukkig prijzen met onze verzorgingstehuizen. Goed personeel dat het de bewoners zo goed mogelijk naar hun zin  wil maken. Maar dit personeel kan niet voorkomen dat mensen alleen in een kamertje komen. Dit personeel krijgt niet de tijd die het zou willen hebben om de ouderen goed te verzorgen, aandacht aan hen te geven. En zo zijn er helaas ouderen die verpieteren in een kamertje in een verzorgingstehuis.

Wij van de politiek kunnen hier iets aan doen, om te beginnen met het als maatschappelijk onaanvaardbaar te vinden hoe het nu gaat. Ten tweede door de bureaucratie te verminderen, zodat personeel meer tijd en aandacht heeft voor de mens dan voor papier en beeldscherm.

We komen allemaal aan de beurt.

Zorg, niet alleen omdat het moet, maar omdat we onze ouderen liefhebben. Als je het niet doet voor de ouderen doe het dan voor je zelf, want we komen ooit allemaal aan de beurt.

Gepubliceerd op 14-03-2018 - Laatst gewijzigd op 22-11-2018